Logopedyczne wieści
Wpływ wysokich technologii na rozwój mowy dzieci
Dzieci korzystające z wysokich technologii od kilkudziesięciu minut do kilku godzin dziennie charakteryzują się:
- stanem ciągłego rozkojarzenia,
- opóźnionym rozwojem mowy,
- niechęcią do słuchania bajek oraz oglądania obrazków statycznych,
- brakiem wspólnego pola uwagi,
- trudnościami w rozumieniu poleceń,
- komunikowaniem się za pomocą krzyku lub płaczu,
- trudnościami w respektowaniu norm społecznych,
- trudnościami w kontaktach społecznych,
- zaburzeniem koncentracji,
- zaburzeniem snu,
- zaburzeniem jedzenia.
Eksperci Światowej Organizacji Zdrowia rekomendują, aby dzieci korzystały z telewizorów, tabletów, smartfonów nie więcej niż godzinę dziennie. Natomiast dzieci do 2 r.ż. nie powinny w ogóle mieć dostępu do urządzeń ekranowych. WHO zaleca również minimum 3 godziny aktywności fizycznej na świeżym powietrzu każdego dnia.